De huidige wereld verandert in een rap tempo. Een strategie voor meerdere jaren is niet meer van deze tijd. Het is al lastig om één jaar vooruit te kijken. Dat vraagt aanpassingsvermogen en veranderbereidheid, ook van medewerkers. En veranderbereidheid komt pas als er verandervertrouwen is: geloof in de noodzaak en vertrouwen in de gekozen koers. Hoe goed je (verander)strategie ook is, het succes valt of staat met de inzet en betrokkenheid van de medewerkers. ‘Begeisterung‘ zoals ze in Duitsland zeggen is cruciaal. En dat begint door de mensen te informeren, naar hun zorgen en ideeën te luisteren en ze te consulteren.
In de loop der jaren heb ik hele goede ervaringen opgedaan met het gebruik van het Business Model Canvas als leidraad. Het is een eenvoudig en overzichtelijk hulpmiddel om een strategie te visualiseren en daarmee inzichtelijk te maken wat nodig is om succesvol te blijven. Ik heb het Business Model Canvas in een workshop van een dag verwerkt waarbij de medewerkers zelf actief meedenken en input leveren. Dit consulteren creëert draagvlak en laat de strategie veel meer leven dankzij concrete eigen situaties en acties.
Resultaat: aan het einde van een energieke dag kennen de mensen de hoofdlijnen van de strategie, hebben ze eigen inbreng gehad om deze verder aan te scherpen én hebben ze een positief gevoel over dag, strategie en aanpak. Kortom: het (verander)vertrouwen is gegroeid en daarmee is de basis voor een succesvolle implementatie gelegd.
Meer weten? Bel of mail me. Ik vertel je graag meer over deze energieke en effectieve workshop!